MIMI KUNZ

be/ 1986

mimikunz.com

IMG_2954

Portrait d’une danseuse de corde en automne.

Chacune de ces feuilles est une image instantanée d’une obsession. Même plus: elle est elle-même l’objet de cette obsession, son seul objet, l’objet d’une discipline de la répétition. Mais tout cela n’apparaît que rétrospectivement – sinon pourquoi quelqu’un recommencerait encore et encore, tel que Mimi Kunz, sa recherche de ces feuilles, de ces lignes? Il y a un long chemin d’une plume à une feuille – même si juste un peu d’encre les sépare.

Toutefois, au début, à l‘origine de l’obsession, il y a une question, peut-être une fascination – par exemple, dans ce cas, une fascination pour la danse des feuilles, leur danse sur et sans la branche, pour leur légèreté conditionnée qui est toujours pointée vers leur rupture éventuelle et leur chute. Et puis il y a la question de savoir comment cette danse, cette légèreté – cette légèreté qui n’est pas légèreté, en fait, cette légèreté, cependant, qui relègue au second plan tout ce qui lui permet d’apparaître comme de la légèreté en premier lieu – comment tout cela peut-il être tracé en outre dans une ligne, sur une feuille, vers une feuille?

Comment le dessin peut-il devenir feuille?

Ainsi il ne s’agit pas du tout d’une simple question de représentation mimétique de ce qui a été vu – d’un bonsaï par exemple, même si la composition des feuilles en forme d’arbre bonsaï pourrait sans doute le suggérer. Il s’agit plutôt d’une question de transposition, de représentation comme acquisition, au mieux, une question de représentation dans le sens d’une capture, d’un transfert ou d’une traduction de cette pratique botanico-artistique, la pratique du bonsaï, en la pratique et la discipline, en l’obsession de dessiner.

Ne sont-ils pas, ces dessins, ces lignes, ces feuilles, les résultats d’une technique de tailler et de permettre à la croissance ? De cette manière, les œuvres de Mimi Kunz assemblées ici attestent une grande légèreté – cette grande légèreté qui exige un énorme effort, pourtant invisible, pour être créée.

Text: Moritz Gansen, Berlin 2015

Elk blad is een momentopname van een obsessie. Sterker nog : het is zelf het voorwerp van deze obsessie, zijn enige doel, het voorwerp van een discipline van de herhaling. Maar dit alles verschijnt slechts retrospectief - waarom zou iemand, net zoals Mimi Kunz, anders opnieuw en opnieuw beginnen met een onderzoek van deze bladen, van deze lijnen? Het is een lange weg van een pen naar een blad - zelfs indien slechts van elkaar gescheiden door een beetje inkt.

(...) Dit is niet alleen een kwestie van mimetische representatie van wat werd gezien - (...) Het is eerder een kwestie van transpositie, van de representatie als aankoop, in het beste geval, een kwestie van de representatie in de zin van een vangst, van een overdracht of van een vertaling van deze botanico-artistieke praktijk, de praktijk van bonsai, in de praktijk en de discipline, in de obsessie van het tekenen. Zijn deze tekeningen, deze lijnen, deze bladen, niet de resultaten van
een techniek van snoeien en laten groeien?

Op deze manier getuigen de werken van Mimi Kunz, die hier werden verzameld, van een grote lichtheid - deze grote lichtheid die een enorme, maar tevens onzichtbare inspanning vereist, om te kunnen worden gecreëerd.

Portrait of a Tightrope Dancer in Autumn.

Each of these leaves is a snapshot of an obsession. Even more: It is itself the object of that obsession, its only object, the object of a discipline of repetition. All this, however, only transpires in retrospect – why else, after all, would someone, as does Mimi Kunz, begin her search anew, again and again, her search for these leaves, for these lines? It is a long way from a quill to a sheet/leaf – even when it’s just that little bit of ink that separates them.

But in the beginning, at the origin of the obsession, there is a question, perhaps a fascination – in this case perhaps a fascination with the dance of the leaves, their dance on as well as off the branch, their conditioned lightness, which always already points toward their eventual break and fall. And then there is the question of how this dance, this lightness – this lightness that is not lightness, actually, this lightness, though, that still overrides all that enables it to appear as lightness in the first place – how all this can be traced further by means of a line, on a sheet/leaf, into a leaf?

How can the drawing itself become leaf?

This, then, is not at all a question of representation, of a mimesis of what has been seen, of the bonsai tree, for instance, even where the bonsai tree-like compostion of leaves might suggest as much. It is rather a question of transposition, of representation as acquisition, at most, representation in the sense of capturing, of a transfer or translation, for instance of that botanico-artistic practice, the practice of bonsai, into the practice and discipline, into the obsession of drawing. Are not the drawings of this exhibition, the lines, the leaves, results of a method of trimming and allowing to grow?

In this way, the works of Mimi Kunz assembled here document a great lightness – this great lightness that requires a tremendous yet invisible effort to be created.

born 1986 in Bietigheim-Bissingen, Germany

lives and works in Brussels, Belgium

2014-2015                     State Academy of Fine Arts Karlsruhe, Prof. Daniel Roth

2009-2014                    State Academy of Fine Arts Karlsruhe, Prof. Tatjana Doll and Prof. Daniel Roth

2007-2009                    Albert-Ludwigs-University Freiburg, English and American Studies, Art History

2006-2007                    Assistant Teacher in Nakhonratchasima, Thailand

 

e x h i b i t i o n s

 

2016

Old & New masters, Galerie Bastien Art, Brussels (ongoing)

Katsika, MEDEX, Paris

Blue and Snow, Museum of Contemporary Arts, Durbach (ongoing)

Graduation Scholarship Exhibition, State Academy of Fine Arts, Karlsruhe

If Wishes were Fishes, La Vallée, Brussels

Entre les lignes, Galerie Bastien Art, Brussels Video

NOW, Breitenbachstudios, Heidelberg

Pavillon Calmo, Orgelfabrik, Karlsruhe

Mitten im Zwischen, Haus am Wehrsteg, Heidelberg (ongoing since September 2015 – for more details please visit http://www.hausamwehrsteg.de/index.php/mitten-im-zwischen/)

Ink drawings, Städtische Galerie, Karlsruhe (ongoing since 2011)

2015

Bonsai, Labokube, Brussels (solo) exhibition text by Moritz Gansen

Graduation Scholarship Exhibition, State Academy of Fine Arts, Karlsruhe

Summer exhibition, State Academy of Fine Arts, Karlsruhe

TOP 15 Meisterschüler exhibition, Kunstverein, Reutlingen exhibition review: http://kubaparis.com/top-15-im-kunstverein-reutlingen/

2014

Re: done., Kunstverein Wilhelmshöhe, Ettlingen

Summer exhibition, State Academy of Fine Arts, Karlsruhe

Himmel über Brüssel, Diploma Exhibition, State Academy of Fine Arts, Karlsruhe

Kunst im Leerstand, Bento, Karlsruhe

2013

DELETA I, Hebelhalle, Heidelberg

Summer exhibition, State Academy of Fine Arts, Karlsruhe

Werders Wohnzimmer, Bento, Karlsruhe

2,2 km, Villa Kolb, Karlsruhe

2012

No country, true story, Mucharaum, State Academy of Fine Arts, Karlsruhe

Summer exhibition, State Academy of Fine Arts, Karlsruhe

Invasion, Dance Academy, Freiburg

Annual exhibition, State Academy of Fine Arts, Karlsruhe (by selection)

Artjams, Mensabar, Freiburg

2011

Annual exhibition, State Academy of Fine Arts Karlsruhe (by selection)

Summer exhibition, State Academy of Fine Arts, Karlsruhe

Artjams, Landespavillion, Stuttgart

a w a r d s   a n d   r e s i d e n c i e s

2015 Artist residency, Haus am Wehrsteg, Heidelberg

2011 Academy Award, State Academy of Fine Arts, Karlsruhe

For available artworks, contact us !